Víctor Naranjo

Víctor Naranjo

Hij werd geboren in Las Palmas de Gran Canaria (Canarische Eilanden, Spanje) in 1996. Hij begon piano te studeren op 7-jarige leeftijd bij zijn moeder. Hij vervolgde zijn studie aan het Conservatorium van Gran Canaria bij Emilio Tabraue. Hij volgde ook lessen bij Galina Neporozohnya.

Hij voltooide zijn bachelor bij Alexander Kandelaki aan de CSM “Bonifacio Gil” van Badajoz in Spanje, waar hij cum laude behaalde in zijn eindexamen van de bachelor en de buitengewone prijs van het einde van de carrière. Hij behaalde zijn masterdiploma aan het Conservatorium van Amsterdam bij David Kuyken. Tegenwoordig vervolgt hij zijn studie Konzertexamen bij Aleksandar Madžar aan de Hochschule für Musik und Theater in Hamburg, Duitsland.

Hij heeft masterclasses ontvangen van musici als Pascal Nemirovsky, Marta Gulyas, Boris Berman, Boris Giltburg, Enrico Pace, Claudio Martínez Mehner, Nino Kereselidze, András Kemenes, Ángel Sanzo, Péter Nagy, Kennedy Moretti, Begoña Uriarte, Miguel A. Ortega Chavaldas Chavale. Onder andere Albert Atenelle, Daniel del Pino, Frank van de Laar, Naum Grubert.

Hij is bekroond in vele nationale en internationale concoursen als de 1e prijs op de “Piano Competition Veguellina de Órbigo” (León, Spanje 2012), 1e prijs op de “Competition Jóvenes Músicos de Extremadura”, (Almendralejo, Spanje 2013), 1e prijs op de “National Competition Jacinto Guerrero” (Toledo, Spanje 2014), 1e prijs op de “Santa Cecilia International Competition” (Porto, Portugal 2014), 1e prijs op de “International Piano Competition Esteban Sánchez” (Cáceres, Spanje 2014) , 2e prijs op de “Cidade do Fundão” (Fundao, Portugal 2013) of 2e prijs op de “City of San Sebastián Competition” (San Sebastián, Spanje 2015).

Hij speelde in de belangrijkste concertzalen in Spanje en in het buitenland zoals het Alfredo Kraus Auditorium (Spanje), Auditorium van Cuenca (Spanje), Teatro Real (Spanje), Tilburg Theater (Nederland), Teatro Leal (Tenerife), Oosterport Groningen ( Nederland), Casa da Musica (Porto, Portugal) Helsinborg (Zweden), Kopenhagen, (Denemarken), Brussel en Antwerpen (België) en op vele festivals zoals het III en IV International Festival “El mundo en un piano” (Spanje ), X Festival Musique en Vall e du Tarn (Frankrijk), XV Concert Series “Esteban Sánchez” Badajoz (Spanje), de X en XI edities van M sica Actual Concert Series (Badajoz) en op het International Festival of Music of de Canarische Eilanden (2021), deze laatste wordt uitgezonden door de Canarische TV-zender. Hij heeft een brede ervaring als solist die verschillende keren pianoconcerten speelde met het CSM “Bonifacio Gil” Orchestra en het Philharmonic Orchestra of Gran Canaria met dirigenten als Salvador Vázquez, Corinna Niemeyer of Ignacio García Vidal.

Hij ontwikkelt een uitgebreide kamermuziekactiviteit. In februari 2020 ontving hij de eerste prijs op de kamermuziekwedstrijd “Tribuna SaxEnsemble” die plaatsvond in Madrid.

Sinds oktober 2019 geniet hij van een Grotrian Steinweg vleugel van de Stichting Muziekinstrumenten Nederland.

Hij werd ondersteund door instellingen als Juventudes Musicales van Madrid, Fundación Alvargonzález, Musici van Morgen Foundation, Fundación MAPFRE Guanarteme, Sociedad AIE, evenals de Jacques Vonk Foundation, deze laatste als de beste inkomende masterkandidaat voor het Conservatorium van Amsterdam.

Scroll naar top

Als klein meisje wandelde ik met mijn moeder in Naarden Vesting, op weg naar de Turfpoortstraat, op weg naar mijn oma.Van het bezoek aan oma kan ik me niet veel meer herinneren maar wat me nog helder voor de geest staat zijn de hoge stoepen en de gebouwen! Het Spaansche Huis, de Andreaskerk! Het voormalige kerkgebouw wat door de stichting Robert F.W. Bruinsma werd verbouwd tot concertzaal. Hoe is dat zo gekomen?

In mijn jeugd heb ik in de Grote Kerk van Naarden vele malen de Matthäus Passion beluisterd. Mijn ouders waren beiden op organisatorisch gebied betrokken bij deze prachtige uitvoeringen door de Nederlandse Bachvereniging. In die tijd werd bij mij de kiem gelegd voor mijn ontwikkeling in, en liefde voor muziek. Na mijn jeugd en schoolopleiding ben ik door werkzaamheden van mijn man en mij veel in het buitenland geweest en heb 25 jaar in Frankrijk gewoond. De muziek kwam toen wat op de achtergrond maar is nooit echt uit mijn hoofd verdwenen. Mijn man overleed in 2005.

In die periode ben ik begonnen met het organiseren van pianoconcerten op ons landgoed in Frankrijk. Het werd een succes! En het gaf me de energie en het idee om dat ook in Nederland op te pakken nadat ik het landgoed verkocht had. Om het geheel in goede banen te leiden is de stichting Robert F.W. Bruinsma opgezet. De voornaamste doelstelling van onze stichting is het ondersteunen van jonge musici, met name pianostudenten, op weg naar hun toekomst.

De Andreaskerk in de Turfpoortstraat in Naarden Vesting is aangekocht met als doel een thuisbasis te creëeren voor de aktiviteiten van onze stichting. Na drie jaar verbouwing hebben we de voormalige kerk omgetoverd tot een kleinschalig concertzaaltje. In de beginfase van de verbouwing heb ik de pianiste Nino Gvetadze ontmoet. Zij is aan mij voorgesteld door Jan Wijn, bekend pianopedagoog in Nederland. Nino en ik hebben een paar gesprekken gevoerd en al snel werd duidelijk dat we op één lijn zitten betreffende gedachten over muziek en jeugd. Derhalve legde Nino mij haar plan voor. Een idee om jong toptalent uit de masteropleiding piano van de conservatoria in contact te brengen met mensen die belangrijk zijn voor hun ontwikkeling op weg naar hun carrière. En dit werd het startschot voor het ‘Naarden International Piano Festival’. We zijn beiden heel trots dat het zover gekomen is.

Je hebt een droom maar je moet je nek durven uitsteken om het te verwezenlijken. Doorzetten, niet aarzelen, je doel achterna gaan!
Muziek verbindt mensen!
Wij hopen studenten met meester pianisten te verbinden!
Samen met Marco Meijdam, onze producer en een klein team van medewerkers, doen wij ons best dit festival voor de toekomst op de kaart te zetten.
Wij hopen u als publiek een paar dagen mooie muziek te bieden!

Hankie Bruinsma Verbrugh

Mede-oprichter van het Naarden International Piano Festival

Voorzitter van de Robert F.W. Bruinsma Stichting

Hankie Bruinsma Verbrugh
© Ronald Knapp

Er komt een moment in het leven van jonge musici dat ze gaan afstuderen en hun onafhankelijke carrières tegemoet gaan, op zoek naar hun ware identiteit. Voor velen van ons is dit moment een keerpunt geweest omdat we toen onze eigen keuzes gingen maken zonder de steun van onze docenten. Als jong, onafhankelijk musicus, ben jij degene die het repertoire kiest voor de komende recitals, een netwerk rondom je heen opbouwt, interessante mogelijkheden opzoekt en een manier vindt om te groeien en je verder te ontwikkelen. Voor sommige van de studenten gaat die overgang op een natuurlijke wijze maar velen van hen hebben meer mogelijkheden en steun nodig om dat netwerk te creëeren.

Alhoewel er over de hele wereld enorm veel muziek competities bestaan waarvan sommigen werkelijk heel creatief en ondersteunend voor de studenten zijn, denk ik toch dat muziek niet om competitie gaat. We zouden in staat moeten zijn een groot talent te herkennen zonder eerst de lijst met prijzen in hun biografieën door te lezen.

Als jong meisje had ik mijn helden, pianisten die ik bewonderde. Maar nooit durfde ik ze te benaderen, ze waren compleet buiten mijn bereik. Tijden gingen voorbij en uiteindelijk heb ik persoonlijk enkele van mijn helden mogen ontmoeten. Ik leerde enorm veel van ze, simpelweg door een gesprek maar zeker door aandachtig naar hen te luisteren.

Een tijd geleden dacht ik, wat zou het mooi zijn als we een evenement konden organiseren, een festival, waarbij jonge talentvolle pianisten daadwerkelijk hun helden zouden kunnen ontmoeten. Zonder beperking of afstand met hen zouden kunnen spreken, met elkaar een groep vormen waarbij de jongeren van de ervaren pianisten kunnen leren en samen optreden op hetzelfde podium.

Met dank aan Hankie Bruinsma Verbrugh is dit idee werkelijkheid geworden en heeft het zijn thuis gevonden in Naarden, in een mooie kleine concertzaal, BIJ ANDREAS. Het is daar waar we voor het eerst het Naarden International Piano Festival zullen gaan houden in mei 2019! In het voorjaar van 2022 vindt onze derde editie plaats, wat mij hoop geeft dat het festival veel mogelijkheden zal bieden voor jonge getalenteerde musici en dat het festival zich zal vestigen als een jaarlijks evenement dat klassieke muziek viert.

Ik hoop u allen in Naarden te ontmoeten!

Nino Gvetadze
Pianiste / Mede-oprichter / en Artistiek Directeur van het Naarden International Piano Festival