Nino Gvetadze
© © Christopher Pugmire

Nino Gvetadze

De Georgische pianiste Nino Gvetadze is een veelgeprezen soliste en kamermusicus op de internationale concertpodia. Ze ontving diverse prijzen, waaronder de tweede prijs en publieksprijs tijdens het Franz Liszt Concours 2008, en was winnares van de prestigieuze Borletti-Buitoni Trust Award 2010.

Nino Gvetadze trad op met vooraanstaande dirigenten als Michel Plasson, Yannick Nézet-Séguin, Michel Tabachnik en Jaap van Zweden, en met orkesten als het Rotterdams Philharmonisch Orkest, het Nederlands Philharmonisch Orkest, het Residentie Orkest en Amsterdam Sinfonietta, de Münchner Symphoniker, het Staatsorchester Rheinische Philharmonie, het Seoul Philharmonic Orchestra en het Mahler Chamber Orchestra.

Voor de Nederlandse televisie speelde ze onder meer op de instrumenten van Hector Berlioz en Vladimir Horowitz, en ze was te zien tijdens het Prinsengrachtconcert 2017, waar ze optrad met het fameuze Brodsky Quartet. In het seizoen 2018-2019 was ze het gezicht van Radio Classic FM. Verder werkte ze mee aan de BBC4-documentaire The Story of Music en werd haar recital in de Sendesaal Bremen geselecteerd voor uitzending tijdens het ARD-Radiofestival.
Nino Gvetadze trad op over de hele wereld, onder meer in Bayreuth en München, met Jean-Yves Thibaudet tijdens het Festival dei Due Mondi in Spoleto, in de Londense Wigmore Hall, Tonhalle Zürich en het Amsterdamse Concertgebouw.

Nino Gvetadze maakte diverse cd-opnamen voor Challenge Classics, waaronder Ghosts met de 24 Préludes van Frédéric Chopin (genomineerd voor de Preis der deutschen Schallplattenkritik) en recentelijk Visions (Cyril Scott) en Einsam (Robert Schumann). Verder nam ze pianowerken op van Moessorgski (Brilliant Classics), preludes van Rachmaninoff (Etcetera) en Préludes boek I, Estampes en Claire de Lune van Debussy (editor’s choice van het International Record Review magazine), en Widmung met pianowerken van Liszt (beide voor Orchid).

In haar geboorteplaats Tbilisi studeerde Nino bij Veronika Tumanishvili, Nodar Gabunia en Nana Khubutia. Ze vervolgde haar opleiding in Nederland bij Paul Komen en Jan Wijn. Sinds 2008 vormt ze samen met violiste Frederieke Saeijs en celliste Maja Bogdanovic het Arosa Trio.

Nino speelt op een Steinway Grand Piano, die haar wordt verleend door het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds. Sinds 2019 is Nino Gvetadze artistiek leider van het Naarden International Piano Festival.

Scroll naar top

Als klein meisje wandelde ik met mijn moeder in Naarden Vesting, op weg naar de Turfpoortstraat, op weg naar mijn oma.Van het bezoek aan oma kan ik me niet veel meer herinneren maar wat me nog helder voor de geest staat zijn de hoge stoepen en de gebouwen! Het Spaansche Huis, de Andreaskerk! Het voormalige kerkgebouw wat door de stichting Robert F.W. Bruinsma werd verbouwd tot concertzaal. Hoe is dat zo gekomen?

In mijn jeugd heb ik in de Grote Kerk van Naarden vele malen de Matthäus Passion beluisterd. Mijn ouders waren beiden op organisatorisch gebied betrokken bij deze prachtige uitvoeringen door de Nederlandse Bachvereniging. In die tijd werd bij mij de kiem gelegd voor mijn ontwikkeling in, en liefde voor muziek. Na mijn jeugd en schoolopleiding ben ik door werkzaamheden van mijn man en mij veel in het buitenland geweest en heb 25 jaar in Frankrijk gewoond. De muziek kwam toen wat op de achtergrond maar is nooit echt uit mijn hoofd verdwenen. Mijn man overleed in 2005.

In die periode ben ik begonnen met het organiseren van pianoconcerten op ons landgoed in Frankrijk. Het werd een succes! En het gaf me de energie en het idee om dat ook in Nederland op te pakken nadat ik het landgoed verkocht had. Om het geheel in goede banen te leiden is de stichting Robert F.W. Bruinsma opgezet. De voornaamste doelstelling van onze stichting is het ondersteunen van jonge musici, met name pianostudenten, op weg naar hun toekomst.

De Andreaskerk in de Turfpoortstraat in Naarden Vesting is aangekocht met als doel een thuisbasis te creëeren voor de aktiviteiten van onze stichting. Na drie jaar verbouwing hebben we de voormalige kerk omgetoverd tot een kleinschalig concertzaaltje. In de beginfase van de verbouwing heb ik de pianiste Nino Gvetadze ontmoet. Zij is aan mij voorgesteld door Jan Wijn, bekend pianopedagoog in Nederland. Nino en ik hebben een paar gesprekken gevoerd en al snel werd duidelijk dat we op één lijn zitten betreffende gedachten over muziek en jeugd. Derhalve legde Nino mij haar plan voor. Een idee om jong toptalent uit de masteropleiding piano van de conservatoria in contact te brengen met mensen die belangrijk zijn voor hun ontwikkeling op weg naar hun carrière. En dit werd het startschot voor het ‘Naarden International Piano Festival’. We zijn beiden heel trots dat het zover gekomen is.

Je hebt een droom maar je moet je nek durven uitsteken om het te verwezenlijken. Doorzetten, niet aarzelen, je doel achterna gaan!
Muziek verbindt mensen!
Wij hopen studenten met meester pianisten te verbinden!
Samen met Marco Meijdam, onze producer en een klein team van medewerkers, doen wij ons best dit festival voor de toekomst op de kaart te zetten.
Wij hopen u als publiek een paar dagen mooie muziek te bieden!

Hankie Bruinsma Verbrugh

Mede-oprichter van het Naarden International Piano Festival

Voorzitter van de Robert F.W. Bruinsma Stichting

Hankie Bruinsma Verbrugh
© Ronald Knapp

Er komt een moment in het leven van jonge musici dat ze gaan afstuderen en hun onafhankelijke carrières tegemoet gaan, op zoek naar hun ware identiteit. Voor velen van ons is dit moment een keerpunt geweest omdat we toen onze eigen keuzes gingen maken zonder de steun van onze docenten. Als jong, onafhankelijk musicus, ben jij degene die het repertoire kiest voor de komende recitals, een netwerk rondom je heen opbouwt, interessante mogelijkheden opzoekt en een manier vindt om te groeien en je verder te ontwikkelen. Voor sommige van de studenten gaat die overgang op een natuurlijke wijze maar velen van hen hebben meer mogelijkheden en steun nodig om dat netwerk te creëeren.

Alhoewel er over de hele wereld enorm veel muziek competities bestaan waarvan sommigen werkelijk heel creatief en ondersteunend voor de studenten zijn, denk ik toch dat muziek niet om competitie gaat. We zouden in staat moeten zijn een groot talent te herkennen zonder eerst de lijst met prijzen in hun biografieën door te lezen.

Als jong meisje had ik mijn helden, pianisten die ik bewonderde. Maar nooit durfde ik ze te benaderen, ze waren compleet buiten mijn bereik. Tijden gingen voorbij en uiteindelijk heb ik persoonlijk enkele van mijn helden mogen ontmoeten. Ik leerde enorm veel van ze, simpelweg door een gesprek maar zeker door aandachtig naar hen te luisteren.

Een tijd geleden dacht ik, wat zou het mooi zijn als we een evenement konden organiseren, een festival, waarbij jonge talentvolle pianisten daadwerkelijk hun helden zouden kunnen ontmoeten. Zonder beperking of afstand met hen zouden kunnen spreken, met elkaar een groep vormen waarbij de jongeren van de ervaren pianisten kunnen leren en samen optreden op hetzelfde podium.

Met dank aan Hankie Bruinsma Verbrugh is dit idee werkelijkheid geworden en heeft het zijn thuis gevonden in Naarden, in een mooie kleine concertzaal, BIJ ANDREAS. Het is daar waar we voor het eerst het Naarden International Piano Festival zullen gaan houden in mei 2019! In het voorjaar van 2022 vindt onze derde editie plaats, wat mij hoop geeft dat het festival veel mogelijkheden zal bieden voor jonge getalenteerde musici en dat het festival zich zal vestigen als een jaarlijks evenement dat klassieke muziek viert.

Ik hoop u allen in Naarden te ontmoeten!

Nino Gvetadze
Pianiste / Mede-oprichter / en Artistiek Directeur van het Naarden International Piano Festival