Pers en publiek beschrijven Hannes Minnaar als een pianist die de essentie van de muziek weet over te brengen. Ze prijzen zijn spontaniteit, natuurlijk spel en ongedwongenheid, die niet in oppervlakkigheid verzandt. Minnaar won erkenning onder andere bij het Concours de Genève (2008, 2e prijs) en de Koningin Elisabethwedstrijd (2010, 3e prijs). In 2016 kreeg hij de Nederlandse Muziekprijs uitgereikt.
Minnaar treedt als solist en met orkest op in heel Europa en daarbuiten. Herbert Blomstedt, Antony Hermus, Xian Zhang en Jirí Belohlávek zijn enkele van de dirigenten waarmee hij samenwerkte. Tevens is hij een gepassioneerd kamermusicus, onder andere in het Van Baerle Trio, dat hij met Maria Milstein en Gideon den Herder oprichtte. Zijn opname van Beethovens Keizersconcert met het Nederlands Symfonieorkest en Jan Willem de Vriend werd verkozen tot aanbevolen opname door het BBC Radio 3-programma Building a Library. Ook zijn solo-cd’s worden lovend ontvangen. Over zijn debuut-cd met werken van Rachmaninoff en Ravel schreef Gramophone: ‘Hij is een overtuigend klankschilder en een vurig Romanticus. Een natuurtalent met een gedurfde inslag.’ Over Nox, zijn cd met werken van Schumann, Ravel en en een speciaal gecomponeerde cyclus van Robert Zuidam, schreef Het Parool: ‘Minnaar voegt zich in het rijtje met de grote pianisten van onze tijd.’ Zijn opname van de Goldbergvariaties kreeg eveneens veel bijval, waaronder een Diapason d’Or.
Onder de hoogtepunten in het seizoen van 2022-23 zijn een recital met de 24 preludes en fuga’s opus 87 van Dmitri Sjostakovitsj (die ook op cd worden uitgebracht), de Nederlandse premiere van Jörg Widmanns Trauermarsch met het Radio Filharmonisch Orkest en James Gaffigan bij een ZaterdagMatinee in het Concert¬gebouw en een recitalprogramma dat hij in het Verenigd Koninkrijk ten gehore zal brengen.
Hannes Minnaar bespeelt thuis o.a. een Erard-vleugel uit 1858, die hij in bruikleen heeft van het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.