Damiën Heemskerk
© Jan Hordijk

Damiën Heemskerk

Damiën Heemskerk (2002) begon op twaalfjarige leeftijd met pianospelen. Hij volgde lessen bij Elly van der Wallen en ontwikkelde al snel zijn talent voor het instrument. Sinds 2019 studeert hij aan Codarts in Rotterdam bij Bart van de Roer. Hij won prijzen op het Prinses Christinaconcours, maar ook op het Prinses Marianne Concours en, samen met violiste Nina Broeva, het Kamermuziekconcours Gelre. Hij speelde in 2018 Chopins Eerste pianoconcert, voerde in 2020 zijn eigen compositie voor piano en orkest uit en gaf in 2022 een uitvoering van het orkeststuk van Willem Pijpers met piano in de Doelen in Rotterdam. Sinds 2022 speelt Damiën regelmatig in het DoelenEnsemble, waar hij ook zijn liefde voor het moderne repertoire kan laten horen.
Verder is Damiën ook zeer geïnteresseerd in andere kunstvormen, zoals grafische kunst en literatuur. Hij ontwerpt en tekent zijn concertprogramma’s vaak zelf en is altijd op zoek naar nieuwe manieren om verschillende kunstvormen en disciplines te combineren.

Scroll naar boven

Als klein meisje wandelde ik met mijn moeder in Naarden Vesting, op weg naar de Turfpoortstraat, op weg naar mijn oma. Van het bezoek aan oma kan ik me niet veel meer herinneren maar wat me nog helder voor de geest staat zijn de hoge stoepen en de gebouwen! Het Spaansche Huis, de Andreaskerk! Het voormalige kerkgebouw wat door de stichting Robert F.W. Bruinsma werd verbouwd tot concertzaal. Hoe is dat zo gekomen?

In mijn jeugd heb ik in de Grote Kerk van Naarden vele malen de Matthäus Passion beluisterd. Mijn ouders waren beiden op organisatorisch gebied betrokken bij deze prachtige uitvoeringen door de Nederlandse Bachvereniging. In die tijd werd bij mij de kiem gelegd voor mijn ontwikkeling in, en liefde voor muziek. Na mijn jeugd en schoolopleiding ben ik door werkzaamheden van mijn man en mij veel in het buitenland geweest en heb 25 jaar in Frankrijk gewoond. De muziek kwam toen wat op de achtergrond maar is nooit echt uit mijn hoofd verdwenen. Mijn man overleed in 2005.

In die periode ben ik begonnen met het organiseren van pianoconcerten op ons landgoed in Frankrijk. Het werd een succes! En het gaf me de energie en het idee om dat ook in Nederland op te pakken nadat ik het landgoed verkocht had. Om het geheel in goede banen te leiden is de stichting Robert F.W. Bruinsma opgezet. De voornaamste doelstelling van onze stichting is het ondersteunen van jonge musici, met name pianostudenten, op weg naar hun toekomst.

De Andreaskerk in de Turfpoortstraat in Naarden Vesting is aangekocht met als doel een thuisbasis te creëeren voor de aktiviteiten van onze stichting. Na drie jaar verbouwing hebben we de voormalige kerk omgetoverd tot een kleinschalig concertzaaltje. In de beginfase van de verbouwing heb ik de pianiste Nino Gvetadze ontmoet. Zij is aan mij voorgesteld door Jan Wijn, bekend pianopedagoog in Nederland. Nino en ik hebben een paar gesprekken gevoerd en al snel werd duidelijk dat we op één lijn zitten betreffende gedachten over muziek en jeugd. Derhalve legde Nino mij haar plan voor. Een idee om jong toptalent uit de masteropleiding piano van de conservatoria in contact te brengen met mensen die belangrijk zijn voor hun ontwikkeling op weg naar hun carrière. En dit werd het startschot voor het ‘Naarden International Piano Festival’. We zijn beiden heel trots dat het zover gekomen is.

Je hebt een droom maar je moet je nek durven uitsteken om het te verwezenlijken. Doorzetten, niet aarzelen, je doel achterna gaan!
Muziek verbindt mensen!
Wij hopen studenten met meester pianisten te verbinden!
Met een klein team van medewerkers doen wij ons best dit festival voor de toekomst op de kaart te zetten.
Wij hopen u als publiek een paar dagen mooie muziek te bieden!

Hankie Bruinsma Verbrugh
(14 december 1946 – 23 oktober 2023)
Mede-oprichter van het Naarden International Piano Festival Oprichter en voormalig voorzitter van de Robert F.W. Bruinsma Stichting

Hankie Bruinsma Verbrugh
© Ronald Knapp

Ik ben geboren in Tbilisi, Georgië, land van prachtige landschappen en rijke muzikale tradities.
Hoewel geen van mijn familieleden professionele musici waren, ontdekte ik de piano al op jonge leeftijd. Ik hield van het componeren van kleine walsjes en tegen de tijd dat ik 5 was, kon ik al een bescheiden recital geven op het toelatingsexamen van de Tbilisi Music School. Sindsdien ben ik gezegend met de meest inspirerende leraren en mogelijkheden om te leren en te ontwikkelen, daarom waren mijn eerste muzikale stappen, ondanks de turbulente jaren in mijn thuisland, vol interessante ervaringen.

Voor mijn master verhuisde ik naar Nederland en al snel vond ik mijn tweede thuis in Amsterdam, magische stad, die me op het eerste gezicht betoverde. Tijdens mijn studie had ik de eer de Nationale Pianowedstrijd (YPF) te hebben gewonnen en later laureaat te zijn geworden van de Franz Liszt Pianoconcours gevolgd door de prestigieuze Borletti-Buitoni Award. Deze awards opende vele deuren naar concertzalen over de hele wereld.

Ik hou van solorecitals, waar ik een persoonlijk verhaal kan vertellen, maar ook van pianoconcerten en kamermuziek: geïnspireerd raken en communiceren met andere musici is een ongelooflijke ervaring.

Een album maken is altijd een magisch moment, daar word ik waarschijnlijk het meest veeleisend en eerlijk. Bij elke plaat heb ik de verhalen verteld, die op een bepaalde manier verbonden zijn met een bepaalde fase in mijn leven.

Een paar jaar geleden was ik medeoprichter van een pianofestival in Naarden, dat een ontmoetingsplaats werd voor pianisten van verschillende generaties. Ook leid ik het Delft Chamber Music Festival, waar we de schoonheid van muziek vieren en jaarlijks interessante verhalen vertellen, samen met geweldige muzikanten.

Ik geniet ervan les te geven aan mijn studenten aan het Rotterdams Conservatorium en masterclasses te geven en als jurylid te luisteren naar de jonge getalenteerde pianisten op de Internationale Competities .

Op het podium staan en de kamer vullen met de gouden toon van een vleugel – dat is waar ik het meest van hou in mijn beroep, die momenten waarop we de kans krijgen om de tijd in de concertzalen stil te zetten en met ons publiek te communiceren via het geluid van muziek.

Ik hoop jullie allemaal te zien in Naarden!

Nino Gvetadze
Pianist / Medeoprichter en Artistiek Directeur van het Naarden International Piano Festival