Naarden Internationaal Piano Festival
© Benjamin Ealovega

Alfred Brendel

Alfred Brendel (Vízmberk in Moravië, 5 januari 1931) is een Oostenrijks pianist, geboren in het toenmalige Tsjecho-Slowakije en thans woonachtig in het Verenigd Koninkrijk. Brendel is een van de meest befaamde pianisten uit de tweede helft van de twintigste eeuw. Grote bekendheid verwierf hij met zijn interpretaties van de werken van Mozart, Haydn, Beethoven, Schubert, Schumann, Brahms en Liszt. Enkele jaren na zijn geboorte verhuisde de familie Brendel van Vízmberk naar Zagreb. Hier kreeg hij zijn eerste pianolessen. Gedurende de Tweede Wereldoorlog verbleef hij met zijn familie in Graz, waar hij lessen in harmonieleer volgde. In het laatste oorlogsjaar werd de 14-jarige Alfred naar Joegoslavië gestuurd om loopgraven te graven. In 1948 gaf hij in Graz zijn eerste recital. Dit gaf hij de naam ‘De fuga’ in de pianoliteratuur. Naast werken van Bach, Brahms en Liszt speelde hij eigen composities. Toch besloot Brendel zich meer te concentreren op het pianospel, waardoor het componeren op de achtergrond verdween. Zijn eerste opname verscheen toen hij 21 jaar oud was. Deze uitvoering van het Pianoconcert nr. 5 van Prokofjev was de eerste van een omvangrijke reeks aan opnamen. In ruim een halve eeuw heeft Brendel een internationale carrière opgebouwd met vele optredens en opnamen over de gehele wereld. Door zijn doordachte spel is hij door sommige muziekcritici wel ‘de intellectueel onder de pianisten’ genoemd. In de jaren zeventig vestigde hij zich in Hampstead, Londen, waar hij nog steeds woont. Hij is sinds 1972 erelid van de Royal Academy of Music en sinds 1989 Honorary Knight of the Order of the British Empire (KBE). Op 18 december 2008 sloot Brendel zijn carrière af in de Musikverein te Wenen, waar hij het ‘Jeunehomme’ pianoconcert in Es, KV 271 van Mozart speelde.

Scroll naar boven

Als klein meisje wandelde ik met mijn moeder in Naarden Vesting, op weg naar de Turfpoortstraat, op weg naar mijn oma. Van het bezoek aan oma kan ik me niet veel meer herinneren maar wat me nog helder voor de geest staat zijn de hoge stoepen en de gebouwen! Het Spaansche Huis, de Andreaskerk! Het voormalige kerkgebouw wat door de stichting Robert F.W. Bruinsma werd verbouwd tot concertzaal. Hoe is dat zo gekomen?

In mijn jeugd heb ik in de Grote Kerk van Naarden vele malen de Matthäus Passion beluisterd. Mijn ouders waren beiden op organisatorisch gebied betrokken bij deze prachtige uitvoeringen door de Nederlandse Bachvereniging. In die tijd werd bij mij de kiem gelegd voor mijn ontwikkeling in, en liefde voor muziek. Na mijn jeugd en schoolopleiding ben ik door werkzaamheden van mijn man en mij veel in het buitenland geweest en heb 25 jaar in Frankrijk gewoond. De muziek kwam toen wat op de achtergrond maar is nooit echt uit mijn hoofd verdwenen. Mijn man overleed in 2005.

In die periode ben ik begonnen met het organiseren van pianoconcerten op ons landgoed in Frankrijk. Het werd een succes! En het gaf me de energie en het idee om dat ook in Nederland op te pakken nadat ik het landgoed verkocht had. Om het geheel in goede banen te leiden is de stichting Robert F.W. Bruinsma opgezet. De voornaamste doelstelling van onze stichting is het ondersteunen van jonge musici, met name pianostudenten, op weg naar hun toekomst.

De Andreaskerk in de Turfpoortstraat in Naarden Vesting is aangekocht met als doel een thuisbasis te creëeren voor de aktiviteiten van onze stichting. Na drie jaar verbouwing hebben we de voormalige kerk omgetoverd tot een kleinschalig concertzaaltje. In de beginfase van de verbouwing heb ik de pianiste Nino Gvetadze ontmoet. Zij is aan mij voorgesteld door Jan Wijn, bekend pianopedagoog in Nederland. Nino en ik hebben een paar gesprekken gevoerd en al snel werd duidelijk dat we op één lijn zitten betreffende gedachten over muziek en jeugd. Derhalve legde Nino mij haar plan voor. Een idee om jong toptalent uit de masteropleiding piano van de conservatoria in contact te brengen met mensen die belangrijk zijn voor hun ontwikkeling op weg naar hun carrière. En dit werd het startschot voor het ‘Naarden International Piano Festival’. We zijn beiden heel trots dat het zover gekomen is.

Je hebt een droom maar je moet je nek durven uitsteken om het te verwezenlijken. Doorzetten, niet aarzelen, je doel achterna gaan!
Muziek verbindt mensen!
Wij hopen studenten met meester pianisten te verbinden!
Met een klein team van medewerkers doen wij ons best dit festival voor de toekomst op de kaart te zetten.
Wij hopen u als publiek een paar dagen mooie muziek te bieden!

Hankie Bruinsma Verbrugh
(14 december 1946 – 23 oktober 2023)
Mede-oprichter van het Naarden International Piano Festival Oprichter en voormalig voorzitter van de Robert F.W. Bruinsma Stichting

Hankie Bruinsma Verbrugh
© Ronald Knapp

Ik ben geboren in Tbilisi, Georgië, land van prachtige landschappen en rijke muzikale tradities.
Hoewel geen van mijn familieleden professionele musici waren, ontdekte ik de piano al op jonge leeftijd. Ik hield van het componeren van kleine walsjes en tegen de tijd dat ik 5 was, kon ik al een bescheiden recital geven op het toelatingsexamen van de Tbilisi Music School. Sindsdien ben ik gezegend met de meest inspirerende leraren en mogelijkheden om te leren en te ontwikkelen, daarom waren mijn eerste muzikale stappen, ondanks de turbulente jaren in mijn thuisland, vol interessante ervaringen.

Voor mijn master verhuisde ik naar Nederland en al snel vond ik mijn tweede thuis in Amsterdam, magische stad, die me op het eerste gezicht betoverde. Tijdens mijn studie had ik de eer de Nationale Pianowedstrijd (YPF) te hebben gewonnen en later laureaat te zijn geworden van de Franz Liszt Pianoconcours gevolgd door de prestigieuze Borletti-Buitoni Award. Deze awards opende vele deuren naar concertzalen over de hele wereld.

Ik hou van solorecitals, waar ik een persoonlijk verhaal kan vertellen, maar ook van pianoconcerten en kamermuziek: geïnspireerd raken en communiceren met andere musici is een ongelooflijke ervaring.

Een album maken is altijd een magisch moment, daar word ik waarschijnlijk het meest veeleisend en eerlijk. Bij elke plaat heb ik de verhalen verteld, die op een bepaalde manier verbonden zijn met een bepaalde fase in mijn leven.

Een paar jaar geleden was ik medeoprichter van een pianofestival in Naarden, dat een ontmoetingsplaats werd voor pianisten van verschillende generaties. Ook leid ik het Delft Chamber Music Festival, waar we de schoonheid van muziek vieren en jaarlijks interessante verhalen vertellen, samen met geweldige muzikanten.

Ik geniet ervan les te geven aan mijn studenten aan het Rotterdams Conservatorium en masterclasses te geven en als jurylid te luisteren naar de jonge getalenteerde pianisten op de Internationale Competities .

Op het podium staan en de kamer vullen met de gouden toon van een vleugel – dat is waar ik het meest van hou in mijn beroep, die momenten waarop we de kans krijgen om de tijd in de concertzalen stil te zetten en met ons publiek te communiceren via het geluid van muziek.

Ik hoop jullie allemaal te zien in Naarden!

Nino Gvetadze
Pianist / Medeoprichter en Artistiek Directeur van het Naarden International Piano Festival